Απριλίου 22, 2024

Εκδρομή στον αρχαιολογικό χώρο της .Τυλίσου...ας προετοιμαστούμε...

Μερικές πληροφορίες για την Τύλισο: 

Η αρχαία πόλη της Τυλίσου γνώρισε ιδιαίτερη ακμή κατά τη μινωική και ελληνορωμαϊκή εποχή. 
Τρεις μεγάλες μινωικές πολυτελείς οικίες διακοσμημένες με τοιχογραφίες, πινακίδες γραμμένες σε Γραμμική Α’ , ανάπτυξη χαλκουργίας και ανεπτυγμένο σύστημα υδροδότησης είναι μερικά από τα ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης του αρχαιολόγου-ιατρού Ιωσήφ Χατζηδάκη. 
Τα ευρήματα της αρχαιολογικής ανασκαφής καταδεικνύουν τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε η πόλη κατά τα μινωικά χρόνια. 
Σήμερα η Τύλισος είναι ένα χωριό της επαρχίας Μαλεβιζίου, δεκατέσσερα (14) χιλιόμετρα δυτικά του Ηρακλείου. 
Βρίσκεται στους πρόποδες του Ψηλορείτη και γύρω της απλώνεται μια μικρή κατάφυτη πεδιάδα από αμπελώνες και ελαιώνες.
 Οι τρεις Οικίες ή Μέγαρα όπως ονομάστηκαν, μνημειώδεις και πολυτελείς
όσον αφορά την κατασκευή τους, θυμίζουν σε πολλά σημεία την αρχιτεκτονική των ανακτόρων της Κνωσού. 
Τα αρχαιολογικά ευρήματα φέρνουν στο φως πληροφορίες αναφορικά με τη λατρεία και τα ιερά των Μινωιτών, τα προϊόντα, την εμπορία τους και τους χώρους αποθήκευσης. 
Παράλληλα πληροφορούν για την οικιστική αρχιτεκτονική, την τοιχοποιία και τη διασφάλιση της αντισεισμικότητας των Μινωιτών καθώς και τα συστήματα γραφής που χρησιμοποιούνταν. 
Επιπλέον πληροφορίες αναδύονται αναφορικά με τον ισχυρό δεσμό που είχαν οι Μινωίτες με το φυσικό περιβάλλον και το σύστημα αξιών και τρόπου συμπεριφοράς βάση του οποίου έρχονταν σε επαφή με τη φύση.
 Η δεξαμενή καθαρμών, ο φωταγωγός, το τρίθυρο και το ιερό δωμάτιο αποτελούν αίθουσες της οικίας Α΄ του αρχαιολογικού χώρου Τυλίσου τα οποία σχετίζονται με τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτιζαν στη ζωή των Τυλίσιων Μινωιτών τα στοιχεία της φύσης και τα αγαθά που έπαιρναν από αυτήν.
 Στον καλά διατηρημένο αρχαιολογικό χώρο της Τυλίσου ο/η επισκέπτης μπορεί να βιώσει την εμπειρία της ζωής ενός Μινωίτη Τυλίσιου. 
Το πρόγραμμα λαμβάνει χώρα στην Οικία Α΄ του αρχαιολογικού χώρου Τυλίσου. 
Η συγκεκριμένη οικία παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς σύμφωνα με αρχαιολογικά δεδομένα ανακαλύφθηκαν σε αυτήν ιδιαίτερης σημασίας ευρήματα.

 Κανόνες που πρέπει να τηρούνται στους αρχαιολογικούς χώρους.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ


1. Οι μαθητές πρέπει να προσέχουν πού πατούν, γιατί ο αρχαιολογικός

χώρος έχει συνήθως χώμα και χαλίκια και το έδαφος δεν είναι ομαλό.

Εκείνα, για το δικό τους καλό, πρέπει να υπακούσουν και να προσέξουν,

γιατί διαφορετικά είναι πολύ πιθανόν να χτυπήσουν.

2.Επίσης, δεν τρέχουν μέσα στον αρχαιολογικό χώρο! Περπατούν

προσεκτικά! Φυσικά, εάν πρόκειται για μικρούς σε ηλικία φίλους μας

(μαθητές δημοτικού) που θέλουν να πάνε στην τουαλέτα, δεν έχουν

παρά να το ζητήσουν από τον υπεύθυνο ή δάσκαλο/συνοδό τους και

εκείνος θα τους οδηγήσει αμέσως εκεί!

3.Έπειτα, αφού γνωρίσουν την υπεύθυνη της ξενάγησης τους, θα πρέπει

να ακούν προσεκτικά όλα όσα τους λέει, διότι αυτή ξέρει να τους

καθοδηγήσει σ΄αυτό τον χώρο.

4. Όταν λοιπόν η υπεύθυνη της ξενάγησης τους δείχνει πού είναι η είσοδος

και η έξοδος του χώρου, τα παιδιά είναι απαραίτητο να ακούν, ώστε να

γνωρίζουν από πού θα μπουν και θα βγουν, πάντα με τη συνοδεία του

δασκάλου τους, καθώς και πού είναι κάποιο τυχόν αδιέξοδο, ώστε να μη

χαθούν, ψάχνοντας κάτι άλλο.

6. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στον χώρο, οι μαθητές μας θα

πρέπει να συμπεριφέρονται ευγενικά, να μη μιλούν μεταξύ τους για

άσχετα θέματα και, αν χρειαστεί να μιλήσουν για κάποιον λόγο, να το

κάνουν χαμηλόφωνα χωρίς να φωνάζουν, για να μην αποσπούν την

προσοχή των άλλων επισκεπτών, που θέλουν να απολαύσουν τα

ευρήματα με ησυχία.

7. Ακόμα, θα πρέπει να μάθουν να ακούνε προσεκτικά τις πληροφορίες που

τους δίνει η υπεύθυνη του προγράμματος για τα αρχαιολογικά μνημεία

του χώρου, ώστε να καταλαβαίνουν ποια ήταν η αξία και ποιος ο ρόλος

τους στην ιστορία του πολιτισμού μας. Ίσως είναι η πρώτη φορά που

έρχονται σε επαφή με τέτοια σημαντικά ευρήματα, γι’αυτό είναι

απαραίτητο να ξέρουν ότι τα μνημεία και αντικείμενα αυτά είναι 

πολύτιμα, καθώς είναι μοναδικά και ανεκτίμητης αξίας. Έτσι, είναι 

σωστό να τα σέβονται και να μην τα αγγίζουν, γιατί κατά λάθος, 

με μια απρόσεκτη κίνηση μπορεί να σπάσουν, καθώς και γιατί 

με την αφή, αυτά φθείρονται, αφού τα χέρια μας είναι πιθανόν

 να έχουν ιδρώτα, σκόνη ή και υπολείμματα τροφών.

8. Όλοι οι μαθητές θα γίνουν βοηθοί και θα αναλάβουν ένα ρόλο που

πρέπει να το φέρουν σε πέρας κι οι άλλοι θα πρέπει να παρακολουθούν

και να ακούνε προσεχτικά τις πληροφορίες που διαβάζει ένας

συμμαθητής τους στις καρτέλες. Κάποιος άλλος μαθητής που θα κρατάει

την κάτοψη θα δείχνει στους συμμαθητές του που βρίσκονται κάθε φορά.

9. Φυσικά ούτε λόγος για γκράφιτι πάνω στα αρχαία! 

Ούτε και χαράζουμε το όνομά με κάποιο μεταλλικό αντικείμενο!

10.  Και τα σκουπιδάκια πάντα στον κάδο!

11. Και… μην ανησυχείτε, παιδιά! Αν έχετε κουραστεί -ευχάριστα βέβαια-

από όσα ωραία έχετε μάθει σ’αυτή την εκδρομή, ακολουθούν 

και ευχάριστες κατασκευές μέχρι τον γυρισμό στο σχολείο 

ή το σπίτι! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου